ת"א

נתניה

ציסטה בעור – ציסטה אפידרמלית

דר' דן רגב | מומחה לכירורגיה פלסטית
דר' דן רגב | מומחה לכירורגיה פלסטית
ד"ר דן רגב הינו מומחה לכירורגיה פלסטית משנת 2004, מנתח בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית חולים בילינסון בפתח תקווה ואחראי על הכירורגיה הפלסטית במרפאת מומחים בהרצליה

מהי ציסטה בעור?

ציסטה בעור (Epidermal cyst ,Epidermoid cyst או Sebaceous cyst) נראית ונמושה כגוש מוצק אך רך מתחת לעור, לעיתים עם פתח קטן, דרכו יוצא חומר לבנבן-צהבהב בעל ריח רע.
הציסטה מאד נפוצה בכל מקום מתחת לעור, כמו שק האשכים, מאחורי האוזניים ועל פני הקרקפת, ומופיעה בגדלים שונים. לרוב היא בודדה. לעתים מופיעה בצברים (בקרקפת, שק האשכים).
הופעה מפושטת וריבוי ציסטות עלולה לרמז על תסמונות שונות שיש מקום לברר אותן.

ממה נגרמות ציסטות בעור?

ציסטה בעור מורכבת ממבנה העור עצמו ומקורה מטפולות העור (דוגמת בלוטות חלב). לעתים מלווה בסיפור של חבלה למקום או נובעת מהתרחבות קומדון (=ה"שחורים" שמוציאה קוסמטיקאית). מנגנון הופעת הציסטה אינו ברור לחלוטין.

ציסטה בעור
ציסטה בעור

מהם סוגי הגושים הקיימים מתחת לעור?

כללית, קיימים גושים שונים מתחת לעור. הציסטה היא רק אחד מהם והנפוצה ביותר. לכן, בכל הופעת גוש מתחת לעור יש לבדוק אותו ולא לצאת מנקודת הנחה שהוא ציסטה.
קיימים גושים אחרים, דוגמת ליפומה (רקמת שומן דמויית כדור רך מאד מתחת לעור), פיברומה (רקמת חיבור מתחת לעור, נוקשה), המנגיומה (צבר כלי דם, רך למגעף מדמם בקלות) וכמובן גידולים לא שפירים.
אבחנת הגושים תעשה רק בידי רופא. לעתים יהיה צורך בבדיקת אולטרא-סאונד רקמות רכות לאימות האבחנה.

האם ציסטה בעור מסוכנת?

במידה ומדובר בציסטה בעור הרי שהיא אינה מסוכנת וניתן לחיות איתה.
קיימות שתי בעיות עיקריות ביחס לציסטה בעור:

1.גדילה והפרעה מכאנית: הציסטה עלולה לגדול מאד ולהפריע עד לידי אי נעימות וכאב. לעתים גם ציסטות קטנות יחסית במקום בעייתי יכולות להציק.

2.זיהום: כאשר ציסטה בעור מזדהמת (מתנפחת, הופכת לאדומה ומאד רגישה, לעתים מלווה בהפרשה מוגלתית) הזיהום יכול להתפשט מעבר אל העור מסביב ולהוות מוקד לזיהום גדול יותר.

מה הטיפול בציסטה בעור?

אם הציסטה האפידרמלית מפריעה מכאנית – ניתן להסירה בהרדמה מקומית בחתך קטן. עם השנים פיתחתי טכניקה המאפשרת הסרה בחתך מינימלי בלבד, שאינו מחייב פתיחה בחתך לכל אורך הציסטה. 

1. אם הציסטה בעור הזדהמה יש להתחיל טיפול אנטיביוטי דרך הפה וטיפול במשחה אנטיביוטית מקומית. הטיפול האנטיביוטי אמור לטפל בזיהום.

2. במידה והזיהום אגרסיבי מדי והאנטיביוטיקה לא מצליחה לטפל בו תוך מספר ימים, יש לשקול ניקוז של הציסטה באופן כירורגי בחתך קטן בהרדמה מקומית. לאחר הניקוז מבוצעות שטיפות של החלל והפצע נותר פתוח (עם פתיל מיוחד) ליממה. הפתיל נשלף והפצע נסגר לאיטו.

בכל מקרה בו היה זיהום ובפרט במקרים בהם הציסטה עברה זיהומים חוזרים יש לשקול הוצאתה בטכניקת החתך המינימלי לאחר חלוף הזיהום.

צפו כיצד הטכניקה שלי להסרת הציסטה נראית בפועל:

מה קורה אחר ההסרה הכירורגית?

לאחר ההסרה הכירורגית של הציסטה החתך נסגר עם תפרים, ואם אינם נספגים – יש להוציאם לאחר כשבוע-שבועיים. ההתאוששות היא כמעט מיידית, עם מעט רגישות המקום ומעט הפרשות. מומלץ להמתין עם פעילות מאומצת למספר ימים ולהימנע מרצחה בים או בבריכה עד להוצאת התפרים.

שאלות נפוצות ששואלים אותנו

ציסטה אפידרמלית מורכבת מבלוטת הפרשה עורית שנסתמה, מפרישה כלפי פנים ומתנפחת. לעתים היא מזדהמת. לעתים, במידה ולא מתעסקים איתה, ההפרשה פוחתת והציסטה קטנה. העלמות מלאה שלה מאד נדירה

כל התעסקות עצמית עם הציסטה בעור בתנאים לא סטריליים עלולה לזהם את הציסטה ולגרום להצטלקות ובעור והופעת כתמים. ראיתי כבר מקרים רבים בהם הניסיון לסחוט את הציסטה האפידרמלית נגמר במראה פחות יפה.

ניקוז בלבד של ציסטה אפידרמלית מרוקן את התכולה הקיימת, אבל היות ודפנות הציסטה ממשיכות להפריש אותה תכולה היא תתנפח שוב מחדש – ותוך זמן קצר.

ציסטה אפידרמלית לא חולפת. לכל היותר היא קטנה עד למצב בו לא ניתן לחוש בה יותר. במידה ולא נוגעים בה – זה יכול לקרות והיא תפסיק להפריע.
במידה והציסטה רק טופלה אנטיביוטית, נוקזה בלבד או הוצאה באופן חלקי בלבד – היא יכולה להתנפח שוב (לחזור).

ציסטה בעור יכולה להישאר במצבה שנים רבות ולא להפריע, אם בכלל. דוקא כאשר מנסים לסחוט אותה ומתעסקים איתה היא עלולה להזדהם. במצב זה היא תצריך טיפול אנטיביוטי ואולי אף ניקוז כירורגי.

ציסטה היא בדרך כלל גוש חלק, נוקשה ונייד מתחת לעור ממש. מימדיו נעים בין מספר מילימטרים למספר סנטימטרים. הפרשה בעלת ריח רע (תוכן הציסטה בשילוב חיידקים) אופיינית לציסטה וכן ארוע של זיהום מקומי. לאבחנה סופית ניתן לבצע אולטרא-סאונד רקמות רכות

בכל מישוש גוש בשד יש לפנות לכירורג לבדיקה. הכירורג ישלח אותך לבדיקת אולטרא-סאונד שדיים. בבדיקה זו יהיה ניתן להתרשם עם מדובר בציסטה או גוש של ממש. בביקורת אותו כירורג שד יישקל אופן הפעולה עובר כל ממצא: למשל, ציסטה קטנה, עם תכולה צלולה ודפנות חלקות ככל הנראה תהיה למעקב בלבד.

לקביעת תור לייעוץ התקשרו ל- 052-5307680 או מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

  • שדה זה הינו למטרות אימות וצריך להישאר ללא שינויים.

דר' דן רגב | מומחה לכירורגיה פלסטית
דר' דן רגב | מומחה לכירורגיה פלסטית
ד"ר דן רגב הינו מומחה לכירורגיה פלסטית משנת 2004, מנתח בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית חולים בילינסון בפתח תקווה ואחראי על הכירורגיה הפלסטית במרפאת מומחים בהרצליה

אודות ד“ר דן רגב

ד"ר דן רגב הינו מומחה לכירורגיה פלסטית מוכר על ידי משרד הבריאות, חבר האיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית והאיגוד הבינלאומי לכירורגיה פלסטית ISAPS. דר' רגב הינו מנתח בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית חולים בילינסון בפתח תקווה. בנוסף, ד"ר רגב משמש כאחראי על הכירורגיה הפלסטית במרפאת המומחים של שירותי בריאות כללית המצויה בהרצליה.

מנתח פלסטי - דן רגב

במה אנחנו שונים מאחרים

מרפאת בוטיק

אצלנו תקבלו יחס אישי
אתם לא עוד "מטופל"

הניסיון של ד"ר דן רגב

מומחה לכירורגיה פלסטית
ומנתח בכיר בבית חולים בילינסון
משנת 2004

אין מתמחים
ורופאים לא מנוסים

ד"ר דן רגב הוא היחיד
שמבצע טיפולים וניתוחים

שקיפות מלאה

הטיפולים מתבצעים רק לאחר התייעצות איתך לאחר שקיבלת את כל האינפורמציה הדרושה לך כדי להחליט.

בטיחות המוצרים

דר' רגב משתמש בחומרי הזרקה ושתלי סיליקון העומדים בתקנים המחמירים ביותר (FDA, CE, אמ"ר)

מטופלות ממליצות על ד"ר דן רגב

לד"ר רגב המקסים

. לא הספקתי להודות לך על הגשמת חלום שהיתממש. מעבר לד"ר, אתה אדם מדהים, אתה ואורלי. אני שמחה שהיכרתי אנשים כמותכם, ועוד יותר שהפקדתי את גופי בידיים טובות. אני מאחלת לך לך ולאורלי את כל הטוב שבעולם. באהבה ענקית… יצא מושלם.

לד"ר דן רגב היקר!!

אשר עשה עבודתו נאמנה…. ישר כח על היחס האישי המסור והחם. מלא באהבה והרבה סבלנות. מלאכתך קודש מתבצעת באדיקות להעניק לאדם חיים עם איכות לא בחסד כי אם בזכות תודה שהפכת חלום למציאות!!!

אלפי תודות..

לד"ר רגב

רציתי להודות לך על הטיפול המסור, על זמנך, וכמובן על שהפכת אותי להיות יותר יפה!!!! רציתי שתדע שאני צוהלת ברחוב משמחה, כי עשית בי שינוי שלו חיכיתי כל כך הרבה שנים. חיפשתי את האחד ומצאתי, ד"ר רגב הנחמד, כך שמעתי ומיד באתי!! אז…..שוב תודה רבה מקרב לב, אותך אזכור בכל מקום!!!!!

שלבי התהליך

פגישת ייעוץ
והיכרות

החלטה משותפת
על אופי ודרך הטיפול

הכנות לטיפול
במידה ויש צורך

התקשרו ל- 052-5307680 או מלאו פרטים ונחזור אליכם