הסרת גידולים ממאירים

דר' דן רגב | מומחה לכירורגיה פלסטית
דר' דן רגב | מומחה לכירורגיה פלסטית
ד"ר דן רגב הינו מומחה לכירורגיה פלסטית משנת 2004, מנתח בכיר במחלקה לכירורגיה פלסטית בבית חולים בילינסון בפתח תקווה ואחראי על הכירורגיה הפלסטית במרפאת מומחים בהרצליה

גידולים ממאירים הינם גידולים בעלי יכולת התפשטות ולכן אם לא מבצעים את הטיפולים המתאימים הגידולים עשויים להתפשט לרקמות בגוף ולגרום להרס שלהן. גידולים הנחשבים ממאירים שכיחים בקרב רבים ונגרמים כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש.

כיצד ניתן לאבחן מלנומה

במידה ויש נקודות חן בגוף, חובה  לעקוב אחריהן ולא להזניח את המעקב. כל שינוי בנקודת החן בגוף עשוי לעורר חשד ולכן חשוב מאד לבחון היטב את הנקודות השונות.

ניתן לחלק את הגידולים למספר קבוצות כאשר הסוג הראשון מכונה בשם מלנומה Malignant Melanoma- גידול ממאיר אשר מקורו בהתרבות של תאי מלנוציטים. במידה ויש חשש לגידול ממאיר ניתן לבצע בדיקה ראשונית בבית – יש לעמוד ללא בגדים מול המראה ולבחון את כל הגוף. עם זאת, לצורך בדיקה מקיפה יותר יש להגיע למומחה בתחום. אם בעבר הבדיקה נעשתה על ידי הסתכלות המומחה, הרי בשנים האחרונות ניתן לדווח על התפתחות בתחום הבאה לידי ביטוי בשיטת אבחון חדשנית- מיפוי שומות דיגיטלי הכולל צילום של כל הגוף וכן תצלומי תקריב. באשר לטיפול, אופן הטיפול תלוי בעומק בו חדר הגידול לשכבות העור. הטיפול המבוצע כיום הוא הסרת גידול באמצעות ניתוח הכולל הרדמה מקומית.

כיצד מתבצעת הסרת הגידול

כפי שהוזכר הסרת הגידול מתבצעת באמצעות ניתוח בהרדמה מקומית המאפשר לשלוח את התוצאות לבדיקה פתולוגית לצורך קבלת אבחנה מדוייקת והמשך טיפול מתאים. הסרת הגידול מומלצת במקרים של נגעים תת עוריים וכן נגעים בולטים וחשודים כנגעים ממאירים. הסרת הגידול מתבצעת לכל שכבות העור ולאחר מכן מתבצעת תפירה של החתך, כאשר את התפרים מוצאים לאחר שבועיים. במקרים בהם יהיה חוסר בעור לאחר ביצוע הניתוח תיתכן העברה של עור ממקום אחד לאחר באמצעות השתלת עור. לאחר ביצוע הניתוח כדאי לא לבצע פעילות גופנית במהלך שבוע. יתרה מכך, כדאי להימנע מרחצה בבריכה עד להסרה מלאה של התפרים.  לאחר 24 שעות כדאי לבצע רחצה במים תוך שימוש במשחה מתאימה. בימים הראשונים לאחר הניתוח ייתכנו נפיחות, אודם ואף שטפי דם.

את הניתוח יש לבצע אצל מומחה בתחום

את הניתוח להסרת הגידול יש לבצע אצל מומחה בלבד על מנת לראות את התוצאה הטובה ביותר. ביצוע הניתוח אצל מומחה בתחום יבטיח שקט נפשי.  מומחה בתחום כירוגיה פלסטית יבצע את הניתוח על מנת להסיר נגעים ממאירים. בארץ ישראל בה השמש זורחת בכל ימות השנה ניתן לראות עלייה משמעותית בסרטן העור. תפקידו של מומחה בתחום כירוגיה פלסטית היא לאבחן את הגידול ולדאוג להסרתו באופן הטוב ביותר על מנת לאפשר למטופל לחזור לשגרת החיים בלי דאגות מיותרות. רופא מומחה בעל רזומה עשיר הינו הבחירה הטובה ביותר. לצורך כך, יש לבצע תחקיר מקיף על מנת לבחור את הרופא הטוב ביותר אשר מקצועיות היא שמו השני.

 

גידולי עור